tisdag 5 augusti 2008

Vegetarisk kalops

Det är många bloggare som skriver om höst idag, och visst känns det så! Var nyss ute på en promenad och det var minsann ingen tung sommarluft ute idag. Jag gillar höst och ruskväder, men här nere i söder är det liksom höst halva året eftersom vi aldrig får någon ordentlig vinter nuförtiden. Därför får den gärna vänta ett litet ögonblick till. I alla fall kan det få vara sommar över helgen då jag ska till Way out West, och gärna under Malmöfestivalen när vi ändå är igång.

Hursomhelst, med höstvädret kommer andra cravings - för en vecka sedan ville jag bara äta mackor och sallad, nu längtar jag efter grytor och potatis och sånt. För ett par dagar sedan köpte jag vegetariska grytbitar som jag aldrig testat förr (jag var vegetarian i sju år, så jag har provat det mesta - mn de här har gått mig förbi). Igårkväll svängde jag därför ihop en vegetarisk allt-i-ett-kalops (potatis i själva grytan alltså) som jag ska ha till lunch idag. Jättegod blev den! Grundreceptet hämtade jag från underbara källan till all matkunskap - Vår Kokbok - men som vanligt har jag gjort om en del.

Det här behöver du till en person:
100 gram vegetariska grytbitar
En morot
Så mycket potatis du vill ha
En fjärdedels gul lök
Syltlök
Ca tre dl vatten
En halv buljongtärning
Ett lagerblad
Kryddpeppar efter smak
Salt
Tre fjärdedels matsked vetemjöl

Såhär gör du:
Fräs grytbitar och lök i lite olja (gärna i en panna du kan sätta lock på sen). Skala morot och potatis, dela i mindre bitar. Lägg i pannan. Tillsätt två deciliter vatten, buljongtärningen, lagerbladet, kryddpeppar och salt. Låt puttra ett tag tills morötterna och potatisen börjar bli mjuk. Rör ut vetemjölet i resterande vatten. Tillsätt i grytan. Låt puttra tills det hela tjocknat lite. Servera med rödbetor (det har jag tyvärr inga hemma, blir inte alls samma grej utan) - som substitut tänker jag knapra broccoli med örtsalt och citronpeppar.

Inga kommentarer: